مخترع کتاب‌های فکاهی (کتاب کمیک) کیست؟ 1

مخترع کتاب‌های فکاهی (کتاب کمیک) کیست؟

مخترع کتاب‌های فکاهی (کتاب کمیک) کیست؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

چند ستون مصور فکاهی یا خنده‌دار پیاپی، معمولاً در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسد. این ستون‌های پیاپی، از سه یا چهار ردیف تصویر افقی با یک یا چند شخصیت یا بازیگر اصلی تشکیل می‌شود. کتاب‌های فکاهی، شکل گسترش‌یافته همین ستون‌های فکاهی مصور است که به‌صورت مجله یا دفترهای مستقلی به چاپ می‌رسد. هر مجله یا دفتر به دسته خاصی از شخصیت‌های داستان مربوط می‌شود و تصاویر خنده‌دار آن نیز یک قصه کامل را بازمی‌گوید.

مخترع کتاب‌های فکاهی (کتاب کمیک) کیست؟

باآنکه نخستین ستون‌های مصور فکاهی روزنامه‌ای در سال ۱۸9۲ میلادی به چاپ رسید، فقط در سال ۱9۱۱ میلادی بود که یک نشریه کامل به نام «کتاب فکاهی» به انتشار تصاویر و داستان خنده‌دار اختصاص داده شد. همان سال، روزنامه شیکاگو آمریکن تجدید چاپ داستان فکاهی بادفیشر به نام «موت و جف» را به‌صورت یک جزوه، پیشنهاد کرد.

الگوی کنونی فکاهیات مصور در سال‌های بعد ریخته شد. در سال ۱9۳۵ میلادی مجله نیوفان («خنده نو») انتشار یافت. این مجله 64 صفحه‌ای، مجموعه‌ای از کارهای دست‌اول بود که در چهار رنگ به چاپ می‌رسید و در دکه‌های روزنامه‌فروشی فروخته می‌شد. در سال ۱9۳۸ مجلة اکشن کومیکس («فکاهیات زنده») و پس‌ازآن در سال ۱9۳9 «سوپرمن کوارترلی مگزین» انتشار یافت.

مخترع کتاب‌های فکاهی (کتاب کمیک) کیست؟

فکاهی‌نامه‌های مصور، تماماً حاوی داستان‌های خنده‌دار نیستند. داستان‌های انواع کتاب‌های فکاهی مصوری که تاکنون انتشار یافته، عبارت بوده‌اند از: ماجراجویی، جانوران، زندگینامه، پلیسی، تخیلی – اسرارآمیز، تاریخی، شوخی، نظامی، دینی، عاشقانه، طنز، علمی تخیلی، نوجوان و وسترن.

بعضی از انواع، مانند داستان‌های ماجراجویانه و شوخی، بیشتر فروش می‌رود و به همین علت تعداد بیشتری از آن‌ها در بازار یافت می‌شود. لیکن محبوبیت فکاهی مصور به‌قدری زیاد شده است که تقریباً هرکسی می‌کوشد داستانی بنویسد و برای این نشریات فکاهی مصور بفرستد. بسیاری از کارخانه‌ها با استفاده از کتاب‌های فکاهی مصور، خریداران کالاهایشان را یا طرز کار یا تاریخچه خود آشنا می‌کنند.

کتاب‌ها همچنین برای بیان موضوعات پیچیده، برجسته کردن نیازهای عمومی، یا بیان تاریخ یک رویداد ویژه استفاده می‌شود. بدین ترتیب، می‌بینیم که کتاب فکاهی مصور می‌تواند تا هراندازه که موضوع وجود داشته باشد، متنوع شود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22430

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *